- Home
- Edukacja
- Uczniowie i nauczyciele
- Przedszkola i szkoły 2024–25
- Szkoły podstawowe klasy I–III
Szkoły podstawowe klasy I–III
> Regulamin rezerwacji lekcji muzealnych
LEKCJE W STAŁEJ OFERCIE
1. KRÓL I JEGO DWÓR - polecana na pierwszą wizytę w Zamku
Lekcja, podczas której uczestnicy poznają apartamenty ostatniego króla Polski a przez to samego monarchę i jego czasy. Czym różnią się sale oficjalne od prywatnych? Czy w królewskich pokojach można odnaleźć zaszyfrowane informacje? Którędy wchodzono na spotkanie z gospodarzem Zamku? Jak należało wykonać wytworny ukłon? Dlaczego łoże Stanisława Augusta jest takie małe? Który z dworzan przynosił królowi śniadanie? Ile czasu trwało ubieranie monarchy? Na te i wiele innych pytań odpowiemy na zajęciach.
Zniżka dla szkół specjalnych i ośrodków szkolno-wychowawczych 160 zł / klasa.
2. JAKI ZNAK TWÓJ? SYMBOLE NARODOWE
Legendę o Orle Białym zna każde polskie dziecko. Wydaje się, że godło Polski nie ma dla nikogo tajemnic. Ale czy na pewno? Dlaczego polski orzeł jest biały, a jego tarcza czerwona? Co oznacza rycerz na koniu, który bardzo często towarzyszy naszemu godłu? Na czym siedzi polski orzeł wojskowy? Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas zajęć. Uczniowie uczą się rozpoznać różne typy przedstawień herbu Polski, umieją wyjaśnić pojęcia: godło, tarcza herbowa, herb. Rozumieją symbolikę znaków narodowych.
3. JEGO KUDŁATA MOŚĆ KIOPEK – lekcja z przedstawieniem
Kiopek, ulubiony piesek króla Stanisława Augusta, zaginął! Uczniowie na zajęciach spotykają królewskiego dworzanina, który oznajmia wszystkim tę niepokojącą wiadomość. Po pewnym czasie pies się odnajduje, a dworzanin opowiada o figlach niesfornego czworonoga. Historia Kiopka jest pretekstem do rozmowy o tym, czym było dawniej i jest dziś dobre wychowanie. Na zajęciach dzieci poznają między innymi zasady dworskiej etykiety, elementy strojów i obyczajów z czasów króla.
4. LEGENDY WARSZAWY: BAZYLISZEK
Podczas zajęć dzieci poznają jedną z najbardziej znanych legend warszawskich – o Bazyliszku – i przekonują się, że Zamek bywa miejscem tajemniczym, w którym czasem coś straszy. Uczniowie potrafią odtworzyć wątek fabularny legendy i rozumieją znaczenie przysłowia Strach ma wielkie oczy.
5. LEGENDY WARSZAWY: SYRENKA – lekcja z przedstawieniem
Dzieci poznają legendę o warszawskiej Syrence, ale także spotykają ją we wnętrzach Zamku Królewskiego. Syrenka opowiada niezwykłą historię przybycia do Warszawy. Uczniowie dowiadują się również, dlaczego na warszawskim herbie jest ona przedstawiona z mieczem i tarczą, potrafią odtworzyć wątek fabularny legendy i rozumieją, dlaczego podobizna Syrenki jest herbem Warszawy.
6. LEGENDY WARSZAWY: ZŁOTA KACZKA – lekcja z przedstawieniem
Tematem lekcji jest historia królewny, która przez swoją zachłanność i umiłowanie złota została zaklęta w kaczkę. Dzieci dowiadują się, do czego może prowadzić egoistyczna postawa, i starają się pomóc w odczarowaniu nieszczęsnej królewny. Czy zechce ona, by zdjęto z niej zaklęcie? Dzięki zajęciom uczniowie potrafią odtworzyć wątek fabularny legendy, wskazać zasady zachowania się w przestrzeni muzeum. Rozumieją takie pojęcia, jak uczciwość, przyjaźń, bezinteresowność.
7. PAŹ W SŁUŻBIE JEGO KRÓLEWSKIEJ MOŚCI - lekcja z przedstawieniem, / lekcja od klasy II
W trakcie wędrówki po zamkowych komnatach uczestnicy spotykają niesfornego królewskiego pazia, który opowiada o trudach nauki i męczących obowiązkach, jakie spoczywały na najmłodszych dworzanach w XVIII w. Dzięki jego opowieści poznają organizację dworu królewskiego, zwyczaje na nim panujące oraz przyjemności i rozrywki, którymi dworzanie umilali sobie czas. Rozumieją zasady i znaczenie etykiety, potrafią wymienić najważniejszych urzędników dworskich i ich kompetencje. Możliwość zamówienia zajęć z audiodeskrypcją.
8. PORTRET KRÓLA JEGOMOŚCI - lekcja od klasy II / zniżka dla szkół specjalnych i ośrodków szkolno-wychowawczych 100 zł / klasa
Oglądając reprezentacyjne i prywatne wizerunki królewskie, uczniowie poznają insygnia władzy królewskiej, symbolikę kolorów i znaki króla (korona, berło, jabłko). Uczą się rozpoznawać różne rodzaje portretów i ich znaczenie, świadomie posłużyć się słowami związanymi z tematem (np. król, królewicz, książę, koronacja, insygnia). Rozumieją symbolikę insygniów i stroju koronacyjnego oraz kolorów związanych z władzą. Biorą również udział w krótkich zajęciach plastycznych. Zniżka dla szkół specjalnych i ośrodków szkolno-wychowawczych 100 zł / klasa.
9. PRZEPOWIEDNIA KSIĘCIA JÓZEFA - lekcja z przedstawieniem / pałac Pod Blachą Ze względu na remont pomieszczeń lekcja czasowo zawieszona
Podczas zwiedzania apartamentu w pałacu Pod Blachą dzieci dowiedzą się, kim był książę Józef, jak żył i mieszkał, czym się zajmował. Podobno w młodości usłyszał przepowiednię o swoich losach. Jak ona brzmiała i czy się spełniła, dzieci dowiedzą się, oglądając przedstawienie teatralne Strzeż się sroki. Dzięki zajęciom dzieci dowiadują się, kto mieszkał w pałacu Pod Blachą, potrafią rozróżnić sekwencje zdarzeń, poznają znaczenia pojęć: bohater, przepowiednia, fatum. Uczą się podstaw zachowania w muzeum i na przedstawieniu teatralnym. Na zakończenie wykonają zadanie plastyczne.
10. WARSZAWA W OBRAZACH CANALETTA / lekcja od klasy II
Dzięki słynnym obrazom Canaletta uczniowie poznają Warszawę sprzed ponad 200 lat – jej architekturę (ulice, pałace, kościoły) i mieszkańców (mieszczan, szlachtę, rzemieślników, przekupniów, kuglarzy, artystów, żebraków). Zastanawiają się, jak wyglądało życie dawnego miasta (transport, handel, rozrywki, higiena). Poznają biografię Bernarda Bellotta zw. Canalettem i tajniki jego warsztatu. Potrafią wskazać różnice między dawnym a współczesnym miastem, opisać obraz, posługując się takimi terminami, jak weduta, sztafaż, perspektywa. Rozumieją, jak powstaje obraz olejny (gruntowanie płótna, szkic, camera obscura, werniks).
11. W PRACOWNI JANA MATEJKI / lekcja od klasy II
Podczas lekcji uczniowie poznają życie Jana Matejki, proces tworzenia dzieła od szkicu do jego ukończenia. Tematy oglądanych obrazów są pretekstem do rozmowy o rozbiorach, Konstytucji 3 maja i innych wydarzeniach z historii Polski. Uczniowie uczą się jak opisywać obraz posługując się podstawową terminologią (kompozycja, plan, symetria, plama barwna itp.), oraz łączyć temat malarski z przedstawionymi wydarzeniami historycznymi. Rozumieją znaczenie malarstwa Matejki dla kultury polskiej.
12. JAK UBIERANO SIĘ NA KRÓLEWSKIM DWORZE
Strój to kluczowy element każdej epoki, odzwierciedlający kulturę i obyczaje swoich czasów. W XVIII wieku na królewskim dworze noszono eleganckie kontusze, fraki i piękne suknie. Ubrania te nie tylko chroniły ciało, ale także zdobiły i ujawniały wiele informacji o ich właścicielach – ich pozycji społecznej, zamożności i poglądach politycznych. Podczas naszej lekcji uczniowie będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć i dotknąć elementów garderoby tamtej epoki. Dzieci będą mogły przymierzyć perukę, zobaczyć, jak wyglądał gorset, i spróbować założyć 4-metrowy pas kontuszowy. Lekcja pozwoli również doświadczyć codzienności życia na królewskim dworze – poznamy sposoby noszenia poszczególnych elementów garderoby oraz tajniki higieny tamtych czasów. Zapraszamy do odkrywania fascynującego świata mody i stylu z czasów Stanisława Augusta. To wyjątkowa okazja, by przenieść się w czasie i poczuć atmosferę XVIII-wiecznego dworu.
13. MUZYKA W ZAMKU ZAKLĘTA
Muzyka od wieków rozbrzmiewała w królewskich komnatach. Na zajęciach postaramy się ją odnaleźć w zamkowych salach i eksponatach. Dowiemy się przy tym jakie funkcje pełniła muzyka w dawnych czasach. Poznamy też ciekawe instrumenty, a nawet posłuchamy ich brzmienia.
14. MALOWANIE NA PORCELANIE - warsztaty
Zapraszamy uczniów na niezwykłą podróż w świat zamkowej porcelany, inspirowaną unikatowymi wzorami. Na warsztatach uczestnicy będą mogli tworzyć własne dzieła, malując smoki, lwy, kwiaty i inne motywy na porcelanowych przedmiotach. Podczas spaceru po salach zamkowych zabierzemy uczniów w fascynującą podróż przez historie porcelany, podkreślając jej znaczenie od starożytności po współczesność.
15. STOLICZKU, NAKRYJ SIĘ - warsztaty
Spotkanie poświęcone dawnym smakołykom i naczyniom, w których je podawano. Dzieci oglądają eleganckie nakrycie stołu, oryginalne sztućce oraz poznają zasady dobrego zachowania przy stole. Podczas części plastycznej ulepią z gliny różnorodne naczynia. Prace zostaną wypalone w piecu, będzie można je odebrać w późniejszym terminie.
Zapraszamy do śledzenia naszego profilu Edukacja w Zamku Królewskim w Warszawie