Wystawa "Uwięziony geniusz. Giovanni Battista Piranesi"

 
       
  • G. B. Piranesi, Carcere VII, Zwodzony most, akwaforta, 69 x 53,3 cm Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, kolekcja króla Stanisława Augusta
  • G. B. Piranesi, Carcere XI, Łuk z muszlowym ornamentem, akwaforta, 53,3 x 67,4 cm Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, kolekcja króla Stanisława Augusta
  • G. B. Piranesi, Carcere XIII, Studnia, akwaforta, 53,2 x 68 cm Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, kolekcja króla Stanisława Augusta
  • Francesco Polanzani, Portret Giovanniego Battisty Piranesiego, 1750, miedzioryt, kolekcja Adama Broża.
  •  

Uwięziony geniusz. Giovanni Battista Piranesi.

Wystawa w 300. rocznicę urodzin

28 września 2020 r. – 5 stycznia 2021 r.

Dawna Sień Poselska

Na wystawie prezentujemy ryciny z cyklu Carceri (Więzienia), G.B. Piranesiego (1720-1778), pochodzące z drugiego wydania obejmującego szesnaście akwafort. Seria przedstawia fantastyczną wizję więzień i uważana jest za najbardziej interesującą kreację tego artysty. Przez lata doczekała się ona wielu analiz, w których odkrywano kunszt Piranesiego jako artysty-grafika, budowniczego wieloplanowych, architektoniczno-scenograficznych kompozycji oraz wnikliwego obserwatora starożytności, wplatającego w sceny Carceri elementy rzymskich artefaktów. Przede wszystkim jednak cykl Carceri to jedno z najbardziej tajemniczych dzieł w historii grafiki, posiadające wiele interpretacji odnoszących się do metafizyki, filozofii i literatury.

Prezentowane dzieła  pochodzą z kolekcji króla Stanisława Augusta, przechowywanej w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie . Zgromadzony przez władcę zbiór jest największą kolekcją prac Piranesich, Giovanniego Battisty i jego syna Francesca w Polsce i jedną z największych na świecie. Wyjątkowym walorem kolekcji jest świeżość i doskonała jakość stosunkowo wczesnych odbitek drukowanych w rzymskim warsztacie Piranesiego. Ryciny te, po raz pierwszy pokazywane w Zamku Królewskim w Warszawie, zapowiadają planowane przez Zamek pokazy innych prac graficznych Piranesiego.

Wystawę uzupełnia znakomity portret artysty wykonany przez jego przyjaciela, Francesco Polanzaniego, zw. Felice w 1750 r. Wizerunek ten, tak samo jak cykl Carceri, zawiera wiele znaczeń symbolicznych odnoszących się do twórczości Piranesiego.

Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) rytownik i architekt, pierwsze nauki pobierał w Wenecji. Następnie kształcił się podróżując do Rzymu, Neapolu, Herkulanum i Pompejów. W 1745 r. na stałe osiadł w Wiecznym Mieście, zafascynowany jego starożytną architekturą. Znany jest przede wszystkim z cykli graficznych prezentujących Rzym antyczny i nowożytny, spośród których najsłynniejszym jest Vedute di Roma (1746-1778). Wykreowana w jego akwafortach wizja starożytności i nowoczesne podejście do archeologii do dziś zachwyca i inspiruje kolejne pokolenia odwiedzające stolicę Włoch.

Prezentowana w Zamku Królewskim w Warszawie wystawa wpisuje się w przypadający 4 października, obchodzony właśnie na całym świecie, jubileusz 300. urodzin artysty.

Ekspozycji towarzyszy katalog Uwięziony geniusz. Giovanni Battista Piranesi. Wystawa w 300. rocznice urodzin, red. nauk. Tomasz Jakubowski, Arx Regia Wydawnictwo Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum, Warszawa 2020.

Kurator wystawy: Tomasz Jakubowski

Współpraca: dr hab. Jolanta Talbierska, kierownik Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

Program wydarzeń towarzyszących wystawie >

Zasady zwiedzania w ramach Trasy Królewskiej:

wtorekpiątek 10.0017.00

sobota10.0020.00

niedziela10.0017.00

ostatnie wejście – na godzinę przed zamknięciem

Ceny biletów:

normalny 40 zł, ulgowy 25 zł,

dzieci 716 lat1 zł

w środy wstęp wolny

UWAGA! 28 września 2020 r. wystawa dostępna w godz. 13.0017.00 (ostatnie wejście o godz. 16.00)


log

s

Dokumenty do pobrania