20 czerwca 2021 r. – artyści

Anna Radziejewska

Anna Radziejewska

Mezzosopran, absolwentka klasy prof. Jerzego Artysza (UMFC). Laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Występowała  m. in. w Teatro alla Scala, Theater an der Wien, Opera, Filharmonia i WDR Concert Hall w Kolonii, Grand Théâtre de Provence w Aix-en-Provence, Vlaamse Opera, Opera National du Rhin, Nationaltheater Mannheim,Tokio Bunka Kaikan, Shanghai Symphony Concert Hall, Wuhan Quintai Concert Hall, Beijing Concert Hall, TWON w Warszawie, Warszawska Opera Kameralna, Polska Opera Królewska, Het Concertgebouw (Amsterdam), Konzerthaus (Wiedeń), Cité de la Musique (Paryż), na festiwalach TIMF w Korei, Holland Festival, Maerz Festival Berlin, Wiener Festwochen, Salzburg Festspiele, Biennale Musica Wenecja, Schwetzingen Festival, Warszawska Jesień. Współpracując z dyrygentami takimi jak : Attilio Cremonesi, Andreas Spering, Paolo Carignani, Emilio Pomarico, Michel Tabachnik, Jean Ch. Spinosi, Friedemann Layer, Maximiano Valdés, Sebastien Rouland, Tito Ceccherini, Beat Furrer, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Jacek Kasprzyk, Marco Angius, Lilianna Stawarz. Współpracowała z Collegium Musicum Universität zu Köln, Concerto Vocale, MACV, La Fenice, RBE, Klangforum Wien, Algoritmo, Icarus, London Sinfonietta, Sinfonia Varsovia, S. M. Contemporary Ensemble, Aukso,  Kaleidoskop. Czołowa wykonawczyni utworów Salvatore Sciarrino  Odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi. Nagranie  pieśni Karola Szymanowskiego DUX 2008 wyróżnione  Selecionèe par ARTE i Orfèe D’Or 2009. Nagrania pieśni (Paderewski 2007, Szymanowski 2008, Lutosławski 2013, Paderewski 2016) nominacja do nagrody Fryderyk, nagranie Maddalena ai piedi di Cristo A. Caldary - Amor terreno- nagroda Fryderyk 2018 oraz Feniks 2018, nagranie Zeidler Missa in D nominacja - Fryderyk 2019. Prowadzi również działalność pedagogiczną (obecnie prof. UMFC dr hab.)

Lilianna Stawarz

Lilianna Stawarz

klawesynistka i pedagog. W 1988 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie Huguette Dreyfus.

W latach 2012-2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz koordynatora Biura Koncertowego. Aktualnie jest kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej UMFC. Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych, 5 CD oraz uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie.

W latach 1991-2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Tam też latach 2015 -2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok. Prowadziła od klawesynu i pozytywu dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne, m.in.: Pasję wg św. Marka Jana Sebastiana Bacha, Operę Omnia Marcina Mielczewskiego (6 CD), dzieła Damiana Stachowicza (CD).

Najbardziej ceni sobie działalność w zakresie kameralistyki. W 2003 roku ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha (wydana przez CD Accord), w 2007 roku – podwójny album CD ze Suitami klawesynowymi HWV 426-433 Georga Friedricha Händla (wydany przez Fundację Pro Musica Camerata), a w 2012 roku trzecia solowa płyta z Inwencjami i Sinfoniami Jana Sebastiana Bacha wydana przez Polskie Radio. W 2019 roku został wydany przez Chopin University Press podwójny album J. S. Bach- Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato BWV 1014-1019 – Paweł Łosakiewicz – skrzypce, Lilianna Stawarz – klawesyn, a w 2020 - D. Scarlatti- Sonaty na klawesyn w opracowaniu na skrzypce i basso continuo - Paweł Łosakiewicz – skrzypce, Lilianna Stawarz – klawesyn.

W przygotowaniu jest płyta z 12 Polonezami i Fantazjami Wilhelma Friedricha Bacha oraz z Koncertami klawesynowymi KV 107- D, Es G Wolfganga Amadeusza Mozarta i Koncertem klawesynowym D-dur Hob. XVII:11 Józefa Haydna z Wrocławską Orkiestra Barokową (Polskie Radio). Nagrała także Koncert klawesynowy Tadeusza Paciorkiewicza z Polską Orkiestrą Radiową. Jest współtwórczynią i Kierownikiem Artystycznym Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła od klawesynu opery: Agrippina G. Fr. Haendla (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego, otrzymała nominację do nagrody Koryfeusza w 2015 r.), Orlando, Alcina
G. Fr. Haendla, Farnace A. Vivaldiego (nominacja do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne). Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku – Muzyka Dawna za płytę life z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio.

Karolina Zych

Karolina Zych

flecistka orkiestry instrumentów historycznych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykładowca Katedry Historycznych Praktyk Wykonawczych Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W 2019 roku uzyskała tytuł doktora, specjalizując się w literaturze fletowej o znamionach stylu Empfindsamkeit. Swoje umiejętności rozwijała w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, a następnie w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku na wydziale Alte Musik, w klasie fletu traverso Benedeka Csaloga. Jest specjalistką w dziedzinie gry na historycznych fletach poprzecznych od XVII do XIX wieku, nie rezygnując jednak z XX w. praktyk wykonawczych na flecie współczesnym.

Występowała jako solistka podczas festiwali m.in.: Nowe Epifanie, Varmia Musica, Banchetto Musicale w Wilnie, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Tarnowskich Górach, Festiwalu im. Mikołaja z Radomia w Radomiu, Festiwalu Mozartowskiego Warszawskiej Opery Kameralnej w Warszawie. Współpracuje z orkiestrą Capella Cracoviensis, z którą występowała pod batutą m. in. Jana Tomasza Adamusa, Andrew Parrota, Paula McCreesha, Christopha Rousette’a, czy Alessandro Moccii, wykonując szeroki repertuar od baroku do romantyzmu. Koncertuje w Polsce i za granicą m.in w Niemczech, Norwegii, Grecji, Portugalii, Japonii, Belgii, Rosji, na Litwie.

Grzegorz Lalek

Grzegorz Lalek

skrzypek, urodzony w Warszawie, uczeń K.A.Kulki i S.Tomasika. Otrzymał wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo (1997) i Międzynarodowym Konkursie im.K.Bacewicza (1998). Swój kunszt instrumentalny w zakresie wykonawstwa historycznego doskonalił podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez S.Standage’a i A.Stecka. Występuje w kraju i zagranicą jako kameralista, solista, koncertmistrz i lider wielu zespołów muzycznych. W swoim repertuarze sięga po muzykę XVII i XVIII wieku, a także po kompozycje współczesne i tango. Gra na skrzypcach barokowych, klasycznych i mandolinie, koncertując z zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej. Jest koncertmistrzem w zespole instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej. Wziął udział w realizacji ponad 100 płyt z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową.

Jakub Kościukiewicz

z
wiolonczelista specjalizujący się w historycznych praktykach wykonawczych muzyki baroku. Pedagog i aktywny animator wydarzeń związanych z wykonawstwem historycznym Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (T. Kamińska) oraz GSMD w Londynie (A. McGillivray). Studiował też na DAAM (Ch. Kyprianides). Lekcje pobierał ponadto u R. Zipperlinga, J. Ward-Clarke, J. ter Linden’a, M. Möllenbecka, B. Cocseta, P. Carrai i B. Málè. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych. Jest muzykiem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej J. Thiela (NFM), Royal Baroque Ensemble L. Stawarz oraz Musicae Antique Collegiae Varsoviense (WOK) gdzie pełni funkcję koncertmistrza. Adiunkt w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (doktorat w 2017 roku), gdzie prowadzi klasę violonczeli barokowej, zespołów muzyki dawnej i orkiestrę barokową. Inicjator Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej oraz założyciel i kierownik artystyczny łódzkiej orkiestry barokowej Altberg Ensemble. Uczy również w ZPSM im F. Chopina w Warszawie. Gra m.in. na kopii wiolonczeli M. Goffrillo z 1693 (B. Muthesius, 2013), na anonimowym instrumencie meklemburskim (1780) oraz na instrumencie G. S. Liebicha (1790).

Klaudyna Żołnierek

Klaudyna Żołnierek
absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie gitary Krzysztofa Pełecha oraz w klasie lutni Antona Biruli i Anny Kowalskiej. Jako lutnistka koncertuje solo, w duecie AbsoLutes z Marią Wilgos oraz z wieloma znaczącymi polskimi zespołami muzyki dawnej. Współpracowała m. in. z Intemperatą, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Cappellą dell’Ospedale della Pieta oraz Capellą 1547. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych jako solistka i kameralistka (m. in. II nagroda w VI Międzynarodowym Konkursie Maurizio Pratola w Aquili). Od 2018 roku studiuje Kameralistykę w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen, w klasie prof. Rolfa Lislevanda. Od wielu lat prowadzi również działalność pedagogiczną.

Witold Wilgos
Witold Wilgos
jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie gitary prof. Jana Paterka oraz Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie lutni Anny Kowalskiej i Antona Biruli. Doskonalił tam umiejętności gry na instrumentach dawnych z rodziny lutni i gitary. Jego działalność artystyczna obejmuje wiele obszarów. Na stałe współpracuje z zespołami: Absolutes, Bregar Wilgos Trio czy z lubelską kapelą zamkową Alta. Oprócz tego, prowadzi aktywną działalność koncertową na licznych festiwalach muzyki dawnej. Jest autorem transkrypcji i opracowań przeznaczonych na gitarę, lutnię oraz na zespoły instrumentów szarpanych. W swoim dorobku ma ponadto kilka kompozycji na zespoły gitarowe oraz muzykę teatralną.