Klucz w Zamku

Klucz w Zamku
Tomasz Partyka & Jan Matejko. Batory & Batory
Tomasz Partyka & Jan Matejko. Batory & Batory
Tomasz Partyka & Jan Matejko. Batory & Batory
Tomasz Partyka & Jan Matejko. Batory & Batory
Tomasz Partyka & Jan Matejko. Batory & Batory
Piotr Mlącki & Zygmunt August. Toxic renesans
Piotr Mlącki & Zygmunt August. Toxic renesans
Piotr Mlącki & Zygmunt August. Toxic renesans
Justyna Smoleń & Élisabeth Vigée Le Brun. Lady Kebab tańczy.
Justyna Smoleń & Élisabeth Vigée Le Brun. Lady Kebab tańczy.
Justyna Smoleń & Élisabeth Vigée Le Brun. Lady Kebab tańczy.

Klucz w Zamku

Spotkania na żywo z polskimi artystami w przestrzeni ekspozycyjnej Zamku. Podczas wydarzenia wybrane dzieło sztuki współczesnej, zestawione z muzealną kolekcją, wchodzić będzie z nią w ciekawy i intrygujący dialog, ujawniając nieoczywiste na pierwszy rzut oka związki, inspiracje, zapożyczenia z epok minionych. Zapraszamy wszystkich miłośników sztuki współczesnej, ale i tej dawnej, bo kluczem do zrozumienia „dzisiaj” jest „wczoraj”, także w sztuce. Spotkania prowadzi historyczka sztuki Monika Przypkowska.

WSTĘP WOLNY. Wejście na wydarzenie do Zamku Bramą Senatorską od strony Pałacu Ślubów (plac Zamkowy 6). 

 

NAJBLIŻSZE SPOTKANIE:

14 grudnia 2022 r., godz.18.00 - Łukasz Stokłosa & Pokój Marmurowy. Dynastie na krawędzi.

Pod różnymi względami dekada lat 90. ubiegłego wieku - w Polsce i na Zachodzie - to wciąż nie były światy tożsame, ale równoległe. Mimo to zachłyśnięte świeżą demokracją polskie społeczeństwo, z perspektywy biednego kraju byłego Bloku Wschodniego z optymizmem starało się patrzeć w przyszłość. Świeżo upieczeni rodzimi „biznesmeni”, rozkładając na ulicach swoje prowizoryczne kramy, oczami wyobraźni pieścili miraż nadchodzącej fortuny.

Temperaturę oczekiwań na jej przyjście podgrzewała Dynastia. Emitowany w publicznej telewizji serial o dwóch rodzinach potentatów ropy – Carringtonach i Colbych był fenomenem popkulturowym tamtego okresu. Śledząc zawiłe i dramatyczne losy jej bohaterów Polska zapatrzona w kapiący z ekranów przepych w stylu glamour śniła na jawie o przyszłym dobrobycie. Moszczący się w kraju neoliberalizm dość szybko obnażył jednak swoje drapieżne oblicze. Poprawa stopy życiowej i luksus nie nadchodziły dla wszystkich, a blichtr plastikowej biżuterii i brokatowych tkanin nie równoważył narastającej w społeczeństwie frustracji. Niegdyś wytęskniony polityczno-historyczny przełom pierwszych demokratycznych wyborów powoli stawał się cichą pieśnią przeszłości, mało kto był bowiem przygotowany na wysoką cenę, jaką przyszło płacić za transformację.

Nostalgiczno-widmowe powidoki Dynastii splecione ze wspomnieniami z ówczesnej przaśnej polskiej rzeczywistości stały się inspiracją cyklu Łukasza Stokłosy z 2021 roku. Z niego właśnie pochodzi malarski dyptyk oraz wideo, które zaprezentowane zostaną w grudniowej odsłonie cyklu Klucz w Zamku. Obie prace niosą ładunek ambiwalentnych, trudnych do pogodzenia emocji, a ideowo-artystyczny charakter zamkowego wnętrza dodatkowo je hiperbolizuje. Nie stawiając znaku równości między epokami, nie siląc się na budowanie piramidalnych powinowactw między głównymi bohaterami, przyjrzymy się zadziwiającej historii pewnego królewskiego płaszcza, który stał się częścią intrygującego projektu artysty - i który „oprowadzi” nas po jednej z najpiękniejszych sal Apartamentu Królewskiego.

Za pomoc przy organizacji wydarzenia dziękujemy wrocławskiej Krupa Gallery. 

 


ARCHIWUM SPOTKAŃ:

  • Maja Kitajewska & Paolo Uccello. Blask nieziemskich rozkoszy. / 26 października 2022

Dzieła sztuki należą do przedmiotów, które jak żadne inne budzą i budzić mają w odbiorcach rodzaj cielesnej reakcji, która w humanistyce nazywana jest afektem. Owo doświadczenie uruchamiać może skrajne emocje od radości i przyjemności po wstręt, strach a nawet gniew. Prace Mai Kitajewskiej swoją pogodną kolorystyką i lśnieniem koralików przyciągają i wabią ludzkie oko ale czy na pewno są tylko opowieścią o przyjemności dla zmysłów. Jakie wspólne wątki z malarstwem włoskiego malarza quattrocenta można odnaleźć w jej twórczości? Zapraszamy na kolejne z naszego cyklu spotkanie z artystką i sztuką współczesną w kontekście zamkowej kolekcji. Obiecujemy prawdziwą ucztę dla oczu i duszy. Pokaz pracy Mai Kitajewskiej Poza zasadą przyjemności IV w dniach 18 października - 9 listopada 2022 r. w Zamku Królewskim w Warszawie w przestrzeni wystawy czasowej > Paolo Uccello – Madonna z DzieciątkiemZa pomoc przy organizacji wydarzenia dziękujemy warszawskiej galerii Szydłowski. 

>Więcej o wydarzeniu w w pliku PDF do pobrania na dole strony. 

 

  • Justyna Smoleń & Élisabeth Vigée Le Brun. Lady Kebab tańczy. / 31 sierpnia 2022

W feministycznym nurcie historii sztuki przechwycenie kobiecego ciała przez męski punkt widzenia stanowi integralną część narracji patriarchatu. Rzekomo wielbione, pożądane, podziwiane było wedle tego dyskursu zaaresztowane w klatce społecznych póz i gestów, wprzęgnięte w kierat norm i wyśrubowanych oczekiwań. Przeciwstawiając się temu uprzedmiotowieniu kobiet - współczesne artystki podejmują temat ciała już nie jako obiektu estetycznego, czy też męskiego przedmiotu pożądania, lecz jako medium odbijającego biologiczne, historyczne i społeczne procesy. Spotkanie z krakowską twórczynią Justyną Smoleń i jej niezwykłymi porcelanowymi rzeźbami (Lady Kebab, 2022, Dom, 2020, Upadek, 2020), które należą do tego nurtu sztuki krytycznej, w kontekście obrazu Élisabeth Vigée Le Brun, (Portret Pelagii Sapieżyny z Potockich, 1794) ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie pozwoli wspólnie przyjrzeć się, na ile opresyjny był i jest taniec, w którym figura kobiety wiruje na przestrzeni wieków. Za pomoc przy organizacji wydarzenia dziękujemy warszawskiej galerii Nanazenit. 

Justyna Smoleń ur. 1988 r. - artystka sztuk wizualnych, jej prace znajdują się w kolekcjach: Muzeum Współczesnego Wrocław, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK oraz w licznych kolekcjach prywatnych. W swojej twórczości wykorzystuje znalezione obiekty tworząc z nich hybrydy o groteskowym czasem makabrycznym charakterze. Stosując dekonstrukcję wciąga przedmioty i odbiorców w grę pomiędzy pamięcią ich tradycyjnych znaczeń a współczesną rzeczywistością.

 

  • Piotr Mlącki & Zygmunt August. Toxic renesans. / 27 lipca 2022 

Jakie są źródła współczesnego renesansu myśli imperialnej? Kiedy zrodziła się myśl podboju i wzbogacenia cudzym kosztem podpierana obłudnie mrzonką niesienia postępu cywilizacyjnego? Czy rzeczywiście imperialne ambicje Europy, które rozpoczęły się wraz z odkryciami Kolumba, pozostają jedynie na liście grzechów świata Zachodu? A może nierealne sny o koloniach, krucjatach i wiecznej potędze towarzyszyły także rodzimym monarchom propagującym zgubną w ostatecznym rozrachunku ideę "Międzymorza"? Spotkanie z artystą Piotrem Mląckim i jego pracą Corona Muralis z 2021 r., nawiązującą do jednego z wizerunków ostatniego na polskim tronie Jagiellona, stanie się okazją do szerszej refleksji nad zagadnieniem związanym z krytyką idei europejskiego kolonializmu.

Piotr Mlącki ur. 1996 r.. - ukończył Wydział Malarstwa ASP w Warszawie w 2021 r. Jego dziedziny działalności artystycznej to: malarstwo, wideo, instalacja. Jest finalistą 20. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Wystawa indywidualna m.in.: Zachód słońc wszystkich w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie (2021).

 

  • Tomasz Partyka & Jan Matejko. Batory & Batory. / 29 czerwca 2022

Czy rozpracowana na poziomie szkolnym twórczość "najbardziej patriotycznego" polskiego artysty Jana Matejki dalej pozostać może ciekawym punktem odniesienia dla sztuki współczesnej? Czy artysta zaangażowany w społeczne, polityczne i ekologiczne problemy świata początku XXI w., wykorzystując klisze z historycznego malarstwa akademickiego, może przetworzyć je w żywą i mówiącą o teraźniejszości narrację? Spotkanie z Tomaszem Partyką (ur. 1974) i jego obrazem cytującym w technice kolażu sylwetkę króla Stefana Batorego z zamkowego płótna Jana Matejki (Batory pod Pskowem, ) pozwoli w kontekście obu prac przyjrzeć się różnorodnym zjawiskom i tematom, czasem tak zaskakującym jak kultowy album Nowa Aleksandria punckoworockowej grupy Siekiera. Za użyczenie obrazu autorstwa T. Partyki dziękujemy kolekcjonerom AMartcollection


Zapraszamy do śledzenia naszego profilu Edukacja w Zamku Królewskim w Warszawie