W czwartek 7 września odbyła się konferencja prasowa, podczas której przedstawione zostały plany Zamku Królewskiego na drugie półrocze 2023 roku. Okres ten rozpoczął się dużą wystawą czasową Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu, będącej owocem współpracy z najważniejszymi instytucjami muzealnymi i kolekcjami prywatnymi świata. Ostatni kwartał roku zapowiada się nie mniej interesująco. Planowane są: prezentacja prac z Galerii Lwowskiej, ekspozycja arcydzieła Tycjana, a także wystawa poświęcona uzbrojeniu włoskiemu i niemieckiemu z przełomu XVI i XVII w. Rok zwieńczy wystawa prac Jerzego Nowosielskiego, zorganizowana dla uczczenia 100. rocznicy urodzin tego wybitnego malarza. Nie zabraknie także konferencji naukowych i debat, a także nowych propozycji w programie edukacyjnym i artystycznym Zamku.

Kolekcję dzieł sztuki Zamku Królewskiego w Warszawie wzbogaciły w 2023 roku wyjątkowe nabytki, wśród których szczególne miejsce zajął obraz Paola Uccella Madonna z Dzieciątkiem. Wybitne renesansowe dzieło, stanowiące przykład innowacyjnego podejścia do tematu maryjnego, znajdzie stałe miejsce w salach zamkowych już tej jesieni.

 – 2023 to kolejny rok bardzo intensywnej działalności wystawienniczej. Drugie półrocze otworzyliśmy wyjątkową wystawą Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu, a już w październiku zaprezentujemy arcydzieła z Galerii Lwowskiej – kolekcję tworzoną z pietyzmem przez całe XIX stulecie. Rok zamknie wystawa prac Jerzego Nowosielskiego. Zamek w ostatnich latach intensywnie rozbudowuje swoją kolekcję, a dzięki przemyślanym planom zakupowym jesteśmy bardzo dobrze rozpoznawalni na międzynarodowym rynku sztuki. Dzisiaj możemy się pochwalić nowym nabytkiem – obrazem Paola Uccella, który będzie jednym z filarów tworzonego gabinetu włoskiego ze sztuką z XIV i XV wieku. – mówi prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.

Mocnym akcentem tej jesieni stanie się prezentacja Portretu młodzieńca (przyjaciela) autorstwa Tycjana, kolejna odsłona cyklu Arcydzieła na Zamku. Wydarzeniu towarzyszyć będzie sympozjum poświęcone prezentowanemu dziełu, podczas którego wystąpią prof. Bernard Aikema z Uniwersytu w Weronie, a także Caterina Canetti, przedstawicielka włoskich organizacji zrzeszających artystów i rzemieślników, oraz dr Gianluca Poldi z Uniwersytetu w Bergamo. Sesja odbędzie się 6 października.

Wystawy:

Geniusz Lwowa. Arcydzieła z Galerii Lwowskiej

6.10.2023–7.01.2024, Biblioteka Królewska

Arcydzieła ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki i Lwowskiego Muzeum Historycznego zostaną zaprezentowane po raz pierwszy w zabytkowym wnętrzu Biblioteki Królewskiej. Wystawa będzie podzielona na trzy części. W pierwszej – Lwów jako ośrodek twórczości artystycznej – przedstawimy dzieła malarstwa i rzeźby świadczące o dojrzałości lwowskiego środowiska artystycznego w okresie od XVI do XVIII w. W drugiej części ekspozycji – Amatorzy sztuki i ich kolekcje – zaprezentujemy sylwetki wybitnych miłośników i protektorów sztuki z drugiej połowy XVIII w. i XIX stulecia – kolekcjonerów, głównie malarstwa, wywodzących się z rodzin arystokratycznych, których siedziby mieściły się w strefie oddziaływania kulturalnego Lwowa. Trzecia część ekspozycji zostanie poświęcona zbiorom malarstwa polskiego XIX i XX w., pochodzącym w znacznej mierze z darów oraz zakupów prowadzonych konsekwentnie przed 1939 r. przez lwowskie kolekcje publiczne, przede wszystkim przez Lwowską Galerię Miejską, z czasem nazwaną Galerią Narodową Miasta Lwowa. Na wystawie zobaczymy dzieła takich mistrzów, jak: Józef Simmler, Artur Grottger, Jan Matejko, Henryk Siemiradzki, Jacek Malczewski. Ich prace prezentowane na wystawie będą z pewnością mocnym uzasadnieniem jej tytułu – Geniusz Lwowa.

Z Norymbergi do Mediolanu. Szlakiem najlepszego uzbrojenia Europy nowożytnej

10.11.2023–18.02.2024, Dawna Izba Poselska

Wystawa zaprezentuje bogactwo uzbrojenia niemieckiego i włoskiego z XVI i XVII wieku. Pokaże różnice technologiczne, konstrukcyjne, stylistyczne i jakościowe w uzbrojeniu ochronnym, broni białej, palnej, a także neurobalistycznej. Ekspozycja przybliży sposoby działania historycznej broni oraz technologie jej wytwarzania w XVI i XVII stuleciu.

Zgromadzone eksponaty wprowadzą zwiedzających w gasnący świat kultury rycerskiej, który na przełomie XVI i XVII stulecia musiał ustąpić przed surowym, ale znacznie bardziej skutecznym wojskiem zaciężnym. Miecz i kusza zostały wyparte przez broń drzewcową, ręczną broń palną oraz artylerię, które wymusiły zredukowanie uzbrojenia ochronnego. Rycerze oddali prym w walce zawodowemu wojsku, które nie stosowało kodeksu honorowego.

Sztuka widzenia. Nowosielski i inni

5.12.2023–29.02.2024, sale wystaw czasowych

Wystawa uświetni 100. rocznicę urodzin Jerzego Nowosielskiego. Twórczość wybitnego malarza zostanie zaprezentowana w kontekście wybranych dzieł polskich artystek i artystów, którzy podejmowali w swojej twórczości podobne wątki. Jak zaznaczał bowiem sam Nowosielski, jego malarstwo tkwiło korzeniami w sztuce bizantyńskiej i metafizyce ikon, ale czerpało także ze sztuki awangardowej. Malarz, związany z powojenną Grupą Krakowską i Tadeuszem Kantorem, elementy swojego języka plastycznego budował, czerpiąc inspiracje z surrealizmu i abstrakcji, w figuracji rozwijając zwłaszcza motyw kobiecego ciała. Wszystkie te sposoby widzenia, odwzorowywania
i komentowania świata pojawiały się w pracach innych twórców, którzy podobnie jak Nowosielski doświadczyli traumy II wojny światowej. Podejmowane były także przez następne pokolenia rodzimych artystek i artystów, tworzących równolegle do jego indywidualnej ścieżki artystycznej. Współorganizatorem wystawy jest Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, a partnerem Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu.

Do 15 października można wciąż oglądać wystawę Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu, w ramach której prezentujemy dzieła takich twórców, jak: Antico, Bellini, Botticelli, Bramante, Bramantino czy Filarete. Tematem ekspozycji jest inspiracja, jaką dla artystów wczesnego renesansu stanowiło odkrywane na nowo antyczne dziedzictwo. Jest to pierwsza w Polsce wystawa zgłębiająca temat w sposób tak gruntowny i wszechstronny, na przykładzie tak wielu cennych zabytków sztuki antycznej i wczesnorenesansowej – rzeźb, malarstwa, rysunków i grafik. Ponad 160 obecnych na niej eksponatów wypożyczonych zostało z ponad pięćdziesięciu instytucji i kolekcji prywatnych, wśród których znalazły się m.in. Galeria Uffizi (Florencja), Galeria Borghese (Rzym), Luwr, Muzeum Brytyjskie czy Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie.

2023 to kolejny rok obchodów Jubileuszu Odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie. W drugim półroczu, po koniecznym remoncie, na Dziedzińcu Wielkim pojawiła się historyczna skarbonka, do której zbierano datki na odbudowę Zamku. W ramach obchodów Jubileuszu jeszcze we wrześniu otwarta zostanie wystawa historycznych i kolekcjonerskich pocztówek z wizerunkami Zamku Królewskiego. W grudniu natomiast zapraszamy na dwudniową konferencję na temat kolekcji polskich królów.

Zamek Królewski prowadzi intensywną pracę naukową i badawczą, a także wydawniczą. Wśród zaplanowanych na drugą połowę 2023 roku wydarzeń naukowych znajdzie się m.in. debata polskich i ukraińskich historyków poświęcona tematowi unii hadziackiej z 1658 roku (14 września), a także konferencja naukowa z okazji 350. rocznicy bitwy pod Chocimiem (14 listopada). Szczególnym wydarzeniem będzie dwudniowe spotkanie Zamek Królewski w Warszawie w okresie międzywojennym, które skupi najważniejszych badaczy tego okresu.

Bogata i różnorodna oferta wystaw czasowych, nowe prestiżowe nabytki, które wzbogacą stale powiększająca się kolekcję instytucji, oraz intensywna działalność naukowa i edukacyjna to ambitne plany Zamku Królewskiego na jesień 2023 r. Mamy nadzieję, że przygotowany atrakcyjny program kulturalny pozwoli nam pobić rekord frekwencji z ubiegłego roku i ponownie przyciągnąć do Zamku różnorodną publiczność.


Source URL: https://www.zamek-krolewski.pl/strona/aktualnosci-i-komunikaty/1874-plany-zamku-krolewskiego-w-warszawie-na-drugie-polrocze-2023-r