Muzyka wokalna na dworze Wazów - 24 marca

 
       
  • Zespół Męski Gregorianum
  • Dagmara Barna
  • Marcin Zalewski
  •  

Koncert z cyklu Rok Wazowski

24 marca 2019 r.

godz. 18:00

Sala Wielka

MUZYKA WOKALNA NA DWORZE WAZÓW

Wykonawcy:
Zespół Męski Gregorianum
Dagmara Barna – sopran
Zuzanna Budziarek – klawesyn
Marcin Zalewski – viola da gamba

pod dyrekcją Bereniki Jozajtis

Program:

I częśća cappella

Asprilio Pacelli – Rorate caeli

Jean Lhéritier – Magnificat Quarti Toni à voce Pari

Sebastian z Felsztyna – Alleluia. Ave Maria

– Virgin Mariae Laudes

Alleluia. Felix es sacra Virgo Maria

Anonim – Alleluia. Post partum

Anonim – Alleluia. Veni Regina nostra

Anonim – Ave sanctissima Maria

Jacotin – Magnificat Quarti Toni

II część

Marcin Paligon – Rorate caeli

Tarquinio Merula – Jesu dulcis memoria

Walentyn Gawara – Per merita sancti Adalberti

Tarquinio Merula – Cantate Jubilate

Marcin Mielczewski – Missa O gloriosa Domina


Bilety - https://bilety.zamek-krolewski.pl


Zespół Męski Gregorianum istnieje od 2005 roku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki renesansowej, zarówno świeckiej, jak i sakralnej. Zdobywał uznanie na festiwalach poświęconych muzyce dawnej. Brał udział między innymi: w Szczecińskim Festiwalu Muzyki Dawnej, Festiwalu Muzyki Jednogłosowej w Płocku, Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu czy Festiwalu Nomemus w Söderköping (Szwecja).

Odnosi sukcesy na konkursach. Zdobył Grand Prix IV Konkursu Ars Liturgica w Gnieźnie, I miejsca na konkursach w Szamotułach, Myślenicach, Bydgoszczy, Nagrodę Publiczności na 61 Międzynarodowym Konkursie Polifonicznym w Arezzo, a ostatnio - w lutym 2018 roku – otrzymał najwyższe trofeum, czyli Bursztynową Harfę Eola, na Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu.

Zespół Męski Gregorianum koncertuje w całej Polsce, nierzadko w towarzystwie uznanych wykonawców muzyki dawnej. Od kilku lat zajmuje się odnajdywaniem i prezentowaniem publiczności niewykonywanych przez trzy wieki kompozycji należących do repertuaru krakowskiej kapeli rorantystów, działającej na Wawelu od 1543 roku oraz kompozycji jezuickich z rękopisów braniewskich wywiezionych w czasie Potopu do Szwecji.


Dagmara Barna – sopran. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. Cezarego Szyfmana. Uczennica wybitnej śpiewaczki Olgi Pasiecznik. W latach 2014 – 2017 uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów – AKADEMIA OPEROWA, prowadzonego przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie.

Laureatka wielu nagród, m. in. drugiego miejsca na II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej Cancium Gaudium w Poznaniu, Złotego Medalu na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie w Berlinie, nagrody im. Carlo Marii Giuliniego za wykonanie wyrastające z głębokiego przeżycia i czerpiące z istoty człowieczeństwa na 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, nagrody specjalnej ZASP – Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji za szczególne walory artystyczne, w ramach I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Viva Calisia w Kaliszu. Wraz z pianistą Mariuszem Kłubczukiem, zdobyli drugie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pieśni XX i XXI wieku w Karlsruhe.

Wykonała partię Amphitrite oraz Ariela w operze Burza H. Purcella, a także Poppei w Koronacji Poppei C. Monteverdiego w Teatrze Collegium Nobilium, Venus w operze Venus i Adonis J. Blowa w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, Paminy  w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku oraz Paminę w adaptacji opery Czarodziejski Flet - O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wcieliła się także w rolę Dorindy w operze Orlando G. F. Händla Teatrze Stanisławowskim – Łazienki Królewskie w Warszawie, Dalindy w Ariodante G. F. Händla w Warszawskiej Operze Kameralnej oraz Królowej Kier w musicalu Alicja w Krainie Czarów A. M. Huszczy w Filharmonii Gorzowskiej.

Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach, lekcjach i warsztatach prowadzonych m.in. przez Eytana Pessena, Matthiasa Rexrotha, Neila Shicoffa, Izabellę Kłosińską Tomasza Koniecznego, Dirka Snellingsa, Jana Philippa Schulza, Rudolfa Piernaya, Ewę Podleś, Brendę Hurley czy Jerzego Marchwińskiego.

W roku 2011 wraz z Weroniką Grozdew - Kołacińską i zespołem Ars Nova nagrała płytę Renaissance Polish Music z Tabulaturą Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, która otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2011 w dziedzinie Album Roku Muzyka Dawna i Barokowa.



Zuzanna Budziarek – absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Gry na klawesynie uczyła się pod kierunkiem prof. Ewy Piaseckiej oraz dr Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej; realizacji basso continuo oraz akompaniamentu  u dr hab. Ewy Mrowca-Kościukiewicz. Swoje umiejętności gry rozwijała na kursach mistrzowskich na terenie Polski oraz za granicą, pracując z takimi artystami jak Ketil Haugsand, Richard Egarr, Christine Schornsheim i Nicholas Parle.

Brała udział w licznych wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Akademię Muzyczną, m. in. jako solistka podczas dwóch edycji Łódzkiego Maratonu Bachowskiego  od 2015 roku oraz koncertów z cyklu Estrada Młodych. Wykonywała partię basso continuo  w licznych projektach orkiestrowych oraz kameralnych, m.in. podczas premiery opery „Semele” będącej koprodukcją łódzkich uczelni artystycznych oraz Teatru Wielkiego  w Łodzi. Z zespołem Kapela Polonica wzięła udział w festiwalu Kolory Polski 2018.

Oprócz wykonawstwa zajmuje się strojeniem, renowacją oraz budową historycznych instrumentów klawiszowych. Brała czynny udział w kursach mistrzowskich dotyczących konserwacji klawesynów prowadzonych przez Mimi Waitzman, a od 2014 roku współpracuje z budowniczym Brucem Kennedym jako jego czeladnik w warsztacie w Toskanii. Doświadczenia oraz umiejętności w dziedzinie instrumentoznawstwa pozwalają jej współpracować z instytucjami oraz wykonawcami na najwyższym poziomie,  m.in. Filharmonią Narodową oraz Polską Operą Królewską w Warszawie oraz The Juilliard School oraz Carnegie Hall w Nowym Jorku.


Marcin Zalewski – gitarzysta, lutnista, gambista i pedagog, prowadzi klasę gitary w UMFC od roku 1976. Studiował w PWSM w Łodzi w klasie gitary prof. Aleksandra Kowalczyka (dyplom z wyróżnieniem w 1976 roku) oraz grę na violi da gamba w Dresdner Akademie für Alte Musik w klasie Jaapa ter Lindena. Jest kierownikiem artystycznym zespołu muzyki dawnej Canor Anticus (rok zał. 1970) oraz członkiem zespołu  Il Tempo. Marcin Zalewski występował jako solista i kameralista na scenach niemal wszystkich Filharmonii w Polsce oraz m.in.: w Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, w Zamku Królewskim w Warszawie, na Wawelu w Krakowie, Musikverein w Wiedniu, Schauspielhaus w Berlinie, Opernhaus w Lipsku, Grand Theatre de Geneve, Lincoln Center w Nowym Jorku.

Grał na festiwalach: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (od 1974 roku), Festiwal Oratoryjno-Kantatowy "Wratislavia Cantans", Festiwal Claudio Monteverdiego w Warszawie, Festiwal Oper Barokowych w Warszawie,  Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, Światowe Dni Muzyki MTWM (The ISCM World Music Days) w Warszawie, Festiwal van Vlaanderen w Brugii i w Gandawie, Holland Festival Oude Muziek w Utrechcie, Glasgow International Early Music Festival, Festival International de Musique Sacree w Saint -Malo, Arolser Barock-Festspiele, Forum Europeen de Musique Ancienne w Paryżu, Musicora w Paryżu, Lameque w Kanadzie, Europalia w Belgii. Jako instrumentalista i wokalista wystąpił w inscenizacji misterium średniowiecznego „Ludus Danielis” w Teatrze Wielkim  w Warszawie (około stu spektakli), współpracował z Warszawską Operą Kameralną gdzie grał w przedstawieniach scenicznych wszystkich zachowanych oper Claudio Monteverdiego, operach H. Purcella, J. B. Lullyego, J. Periego. Jest on również, wspólnie z Michałem Gondko, wykonawcą pierwszej polskiej płyty kompaktowej z muzyką lutniową, która otrzymała prestiżową Nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003. Wziął udział w nagraniu 4 płyt analogowych i 50 płyt kompaktowych, z których 13 było nominowanych, a pięć otrzymało nagrody fonograficzne Fryderyk.

Marcin Zalewski jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (35 dyplomów magisterskich w klasie gitary). W latach 2002-2008 prowadził klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Krakowie (5 dyplomów magisterskich). Studenci i uczniowie Marcina Zalewskiego zdobyli na renomowanych konkursach gitarowych krajowych i zagranicznych dużą ilość najwyższych nagród oraz wyróżnień. Marcin Zalewski zapraszany jest do wygłaszania wykładów oraz prowadzenia lekcji mistrzowskich na sympozjach naukowych, festiwalach, kursach, w wyższych uczelniach oraz szkołach muzycznych, był jurorem i przewodniczył pracom jury 75 konkursów gitarowych.

Wejście na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu