Koncert z cyklu Rok Wazowski, 29 września 2019 r.

 
       
  •  

Koncert z cyklu Rok Wazowski

29 września 2019 r.

godz. 18.00

Sala Wielka


Program:

Marcin Mielczewski ( ?-1651)

- Canzona prima a due

- Deus in nomine Tuo

bas solo, 2 skrzypiec, fagot,  wiolonczela, pozytyw

Tarquinio Merula (~1590-1665)

Utwory instrumentalne

- La Piva à 4

- La Merula à 4

- La Merula à 2 violiuni, violone e basso continuo

Giovanni Battista Cocciola

- Jubilate Deo

- Populus Eius

chór, 2 skrzypiec, wiolonczela, fagot, pozytyw

Przerwa

Tarquinio Merula (~1590-1665)

Utwory instrumentalne

- La Polachina à 2 violini e basso continuo

- Ruggiero à 2 violiuni, violone e basso continuo

Kasper Förster ( 1616-1673)

- Jesu dulcis memoria

bas- solo, 2 skrzypiec, wiolonczela, pozytyw

- Dulcis amor Jesu

2 soprany,2 skrzypiec, wiolonczela, pozytyw

Giovanni Battista Cocciola

- Omnes sitientes

- O Maria Dei Genitrix

- Vulnerasti cor meum

chór, 2 skrzypiec, wiolonczela, fagot, pozytyw

Wykonawcy:

Dagmara Barna, Joanna Lalek – soprany

Maciej Nerkowski – bas

Royal Baroque Ensemble

w składzie:

Grzegorz Lalek, Alicja Sierpińska skrzypce

Jakub Kościukiewicz wiolonczela

Szymon Józefowski fagot

Anton Birula teorba (gościnnie)

Chór Collegium Musicum UW

Lilianna Stawarz kawesyn / pozytyw / dyrygent

Bilety na koncerty w ramach cyklu Rok Wazowski w cenie 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) do nabycia w kasie Zamku oraz online.


Chór Kameralny Collegium Musicum UW został założony w 1994 r. przez wykładowców, pracowników i absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego. Jest wolnym akademickim stowarzyszeniem, dającym amatorom szansę wykonywania muzyki na profesjonalnym poziomie.

Chór występuje w całej Polsce, bierze udział w wielu ważnych imprezach muzycznych: Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica, Czwartkowe Spotkania Muzyczne w Filharmonii Narodowej, BACH 200 UW, Mazowsze w Koronie, Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Universitas Cantat w Poznaniu, Muzyka w zabytkach Chełmna, Międzynarodowy Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach, Muzyka w Sandomierzu, Festiwal Stacja Kutno, Festiwal Pamiętajmy o Osieckiej. Współpracował także ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Zamkiem Królewskim w Warszawie, Towarzystwem im. Fryderyka Chopina. Dla Polskiego Radia zespół wykonywał partię chóralną w przedstawieniach opery radiowej Macieja Małeckiego Balladyna w reżyserii Anny Seniuk, kilkakrotnie koncertował na antenie radiowej Jedynki, Trójki, Radia Dla Ciebie. Występy telewizyjne to m.in. Piosenki Starszych Panów dla TVP 3, udział w Koncercie Jubileuszowym z okazji 50-lecia TVP czy też finałowy koncert XXX Lidzbarskich Wieczorów Humoru i Satyry.

Klasyczny repertuar a cappella Collegium Musicum UW to przede wszystkim muzyka polska – dawna i współczesna, a także XVI/XVII-wieczne utwory z kręgu muzyki włoskiej, hiszpańskiej i angielskiej. Jedną ze specjalności chóru jest polski repertuar kolędowy, wzbogacony o pieśni staropolskie i zagraniczne. W repertuarze wokalno-instrumentalnym zespołu znajdują się dzieła Bacha, Haendla, Telemanna, Hassego, Charpentiera, Purcella, Mozarta, Haydna, Faure’go. Szczególnie cenione są przez publiczność programy rozrywkowe w chóralnych aranżacjach Andrzeja Borzyma: Starsi Panowie Chórem z piosenkami Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego oraz Kiedy mnie już nie będzie z piosenkami Agnieszki Osieckiej.

Chór współpracował ze świetnymi orkiestrami – m.in. Royal Baroque Ensemble, Il Tempo, Polską Orkiestrą Radiową, Kukla Band – oraz znakomitymi muzykami takimi jak: Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Lilianna Stawarz, Marek Toporowski, Krzysztof Herdzin, Justyna Steczkowska, Wojciech Rajski, Magda Umer, Grzegorz Turnau, Henryk Miśkiewicz i wielu innych. Dyskografia CMUW liczy 12 tytułów, w tym polskie i światowe prawykonania współczesnych utworów, a także gościnny udział w nagraniach Artura Andrusa czy Michała Bajora. Zespół koncertował już w 16 krajach na 3 kontynentach, m.in. w Chile, Egipcie, RPA, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Włoszech, na Islandii i Ukrainie.

Dyrygentem chóru od jego początków jest Andrzej Borzym, absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Od 2013 r. Collegium Musicum UW łączy stała współpraca repertuarowa i impresaryjna ze Stowarzyszeniem Dramma per Musica.


Dagmara Barna – sopran. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina  w klasie prof. Cezarego Szyfmana. Uczennica wybitnej śpiewaczki Olgi Pasiecznik. W grudniu 2012 roku ukończyła Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni na tejże uczelni.W latach 2014 – 2017 uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów - AKADEMIA OPEROWA, prowadzonym przez Teatr Wielki - Operę Narodową w Warszawie.

W listopadzie 2013 roku została laureatką drugiego miejsca na II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej Cancium Gaudium w Poznaniu, a we wrześniu 2015 roku, wraz z pianistą Mariuszem Kłubczukiem, zajęła drugie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pieśni XX i XXI wieku w Karlsruhe. W maju 2016 roku otrzymała nagrodę im. Carlo Marii Giuliniego za wykonanie wyrastające z głębokiego przeżycia i czerpiące z istoty człowieczeństwa na 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki  w Warszawie. W styczniu 2017 roku otrzymała drugie miejsce na II Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach. W lutym 2017,  na I Międzynarodowym Konkursie im. Marii Campi z Miklaszewiczów w Lublinie, została nagrodzona za najlepsze wykonanie pieśni. Tego samego roku otrzymała także Złoty Medal na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie w Berlinie.

Wykonała partię Amphitrite oraz Ariela w operze Burza H. Purcella, a także Poppei w Koronacji Poppei C. Monteverdiego w Teatrze Collegium Nobilium, Venus w operze Venus i Adonis J. Blowa w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, Paminy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku oraz Paminę w adaptacji opery Czarodziejski Flet - O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wcieliła się także w rolę Dorindy w operze Orlando G. F. Händla Teatrze Stanisławowskim – Łazienki Królewskie w Warszawie, Dalindy w Ariodante G. F. Händla w Warszawskiej Operze Kameralnej oraz Królowej Kier w musicalu Alicja w Krainie Czarów A. M. Huszczy w Filharmonii Gorzowskiej.

Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach, lekcjach i warsztatach prowadzonych m.in. przez Eytana Pessena, Matthiasa Rexrotha, Neila Shicoffa, Izabellę Kłosińską, Tomasza Koniecznego, Dirka Snellingsa, Jana Philippa Schulza, Rudolfa Piernaya, Ewę Podleś, Brendę Hurley czy Jerzego Marchwińskiego.

W roku 2011 wraz z Weroniką Grozdew-Kołacińską i zespołem Ars Nova nagrała płytę Renaissance Polish Music z Tabulaturą Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, która otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2011 w dziedzinie Album Roku Muzyka Dawna i Barokowa.


Joanna Lalek – mezzosopran. Urodziła się  w Warszawie. Ukończyła  studia  w warszawskiej  Akademii  Muzycznej im. F. Chopina w klasie klawesynu prof. Władysława Kłosiewicza. Naukę śpiewu rozpoczęła w klasie prof. Hanny  Rejmer. W 2017 r. z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne na warszawskim UMFC w klasie prof. Anny Radziejewskiej.

Uczestniczyła w mistrzowskich kursach interpretacji muzyki barokowej prowadzonych przez Kaia Wessela i Nicolasa Parle. Swój warsztat wokalny rozwijała pod kierunkiem Olgi Pasiecznik i Jacka Laszczkowskiego. Studiowała śpiew barokowy (klasa Roberty Invernizzi) i muzykę kameralną (klasa Mary Galassi) w Accademia Internazionale della Musica  w Mediolanie.

Prowadziła zajęcia jako wykładowca śpiewu i emisji głosu w Wyższym Seminarium Duchownym w Siedlcach.

Współpracuje z kompozytorami – Hadrianem Filipem Tabęckim,  Aleksandrem Kościowem i Marcinem Zielińskim. Występowała w Teatrze Polskim w Warszawie wykonując wokalne partie solowe w przedstawieniu „Hekabe“ w reżyserii Karoliny Labahua z muzyką Aleksandra Kościowa.

Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty wokalne, przygotowując uczestników Festiwalu Zaczarowanej Piosenki w Krakowie, organizowanym przez Fundację Anny Dymnej Mimo Wszystko, współpracuje również z Fundacją Muzyka jest dla wszystkich.

Jako solistka występowała na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie, Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej w Legionowie, Śródmiejskim Festiwalu Pasyjnym, Cecyliańskich Dniach Muzyki Sakralnej, Festiwalu Bożonarodzeniowym „Incarnatus Est“, Festiwalu „Musica Sacra“, Festiwalu ''Muzyka w Katedrze'' w Kołobrzegu, Festiwalu „Kolory Polski“, Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per Musica”, Festiwalu Jazzu Tradycyjnego „Złota Tarka”, Enter Enea Festival, Nostalgia Festival, w ramach cyklu koncertów Bach 200 UW na Uniwersytecie Warszawskim, na Festiwalu Muzycznym w Greifswaldzie, w Muzeum Polin oraz w Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Szczecińskiej i Podkarpackiej, wykonując utwory J.S.Bacha, A.Vivaldiego,  G.F.Haendla, A.Scarlattiego , F.Schuberta , D.Buxtehudego, S.Reicha, P. Mykietyna, W.Szpilmana, J. Petersburskiego, A. Piazzolli i.in. W 2017 roku kreowała partię Medei w operze F.Cavallego Il Giasone w reżyserii Michała Zdunika w Teatrze Collegium Nobilium, a w roku 2018 partię Oberto w operze G.F.Haendla Alcina w reżyserii Jacka Tyskiego.

Ze względu  na swoje  rozległe  możliwości wokalne  śpiewa  także muzykę popularną, współczesną, jazzową i  gospel. Jej zespół Orkiestra Adria specjalizuje się w graniu polskiej muzyki popularnej okresu międzywojennego i regularnie występuje w salach koncertowych, filharmonicznych i na festiwalach muzycznych w całej Polsce.

Joanna Lalek współpracuje z zespołami: The New Art Ensemble, Kwadrofonik, LuteDuo, Ensemble Hyacinthus, Consortium Sedinum, Gradus ad Parnassum i Royal Baroque Ensemble.


Maciej Bogumił Nerkowski – baryton. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w Białymstoku, na kierunku wokal­nym w klasie prof. V. Bieleckiej. W latach 2003–2008 odbył studia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Współpracował z wieloma wybitnymi artystami, kameralistami, reżyserami. Od 2000 roku wykonuje partie solowe zarówno w kraju, jak i za granicą, często podejmując się wykonań muzyki współczesnej. Obecnie nagrywa i koncertuje wraz z zespołem Hashtag Ensemble.

Brał także udział w festiwalach muzyki współczesnej, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Sztuki Perkusyjnej „Crossdrumming Festival”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współ­czesnej „Warszawska Jesień” w Warszawie, Klang Festival w Kopenhadze oraz Festival Aujourd’hui Musiqu­es w Perpignan, Flâneries Musicales w Reims oraz Festival Novelum w Tuluzie. W 2009 roku Artysta debiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (spek­takl Lukrecja Borgia G. Donizettiego), by powrócić na jego scenę w operze I. Xenakisa – Oresteia. W 2010 roku zadebiutował natomiast partią Schaunarda w Cyganerii G. Pucciniego na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Współpraco­wał z L.T.L. Opera Studio (Laboratorio Toscano per la Lirica) oraz Théâtre de L’Archipel w Perpignan, Filharmonią Narodo­wą w Warszawie, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Na scenie Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie wcielał się w św. Sebastiana w spektaklu Ojciec. Już trzeci sezon z rzędu gra w warszawskim Teatrze Rampa, gdzie wciela się w rolę Piłata w spektaklu Jesus Christ Superstar. Na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej występuje w musicalach Korczak Ch. Williamsa (jako Izak), Upiór w operze A. Lloyda Webbera (jako Richard Firmin), Skrzypek na dachu J. Steina i J. Bocka (w rolach Perczyka i Mordki) oraz Doktor Żywago Lucy Simon (w rolach Liberiusza i Gintsa), a także w operach Traviata G. Verdiego (jako Baron), Carmen G. Bizeta (jako Morales) oraz Czarodziejski flet W.A. Mozarta (jako Papageno).

Płyta IV Symfonia – Symphony on the Mercy of God Pawła Łukaszewskiego, w której Maciej Nerkowski wykonywał partię solową, zdobyła Fryderyka 2017-nagrodę Akademii Fonograficznej w kategorii Album roku muzyka współczesna.


Zespół Royal Baroque Ensemble specjalizuje się w wykonawstwie muzyki barokowej ze szczególnym naciskiem na muzykę wokalno-instrumentalną.

Powstał w 2014 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej  Dramma Per Musica i miał swoją premierę we wrześniu 2014 roku podczas spektakli opery Agrippina G. Fr. Haendla w Teatrze Stanisławowskim  w warszawskich Łazienkach Królewskich (nominacja do KORYFEUSZA MUZYKI POLSKIEJ w kategorii WYDARZENIE ROKU ).  W kolejnych latach zespół przygotował Orlanda G.F. Händla, Farnace A. Vivaldiego, projekt Teatro alla Moda złożony z arii Vivaldiego , Semiraimde riconosciuta Leonardo Vinciego, spektakl wokalno- taneczny Sognando la morte oraz wiele programów koncertowych.

W skład zespołu wchodzą wybitni  i doświadczeni  muzycy, którzy oprócz współtworzenia Royal Baroque są również członkami innych zespołów specjalizujących się w historycznym wykonawstwie.

Muzycy  grają na kopiach instrumentów z epoki, pod kierownictwem artystycznym klawesynistki Lilianny Stawarz.

Celem Royal Baroque Ensemble jest także propagowanie muzyki baroku wśród młodszej generacji, poprzez angażowanie do wspólnych projektów wyróżniających się zdolnych i młodych adeptów muzycznej fascynacji.


Lilianna Stawarz – kierownik artystyczny Festiwalu Oper Barokowych, kierownik muzyczny orkiestry Royal Baroque Ensemble, klawesynistka, pedagog UMFC, profesor belwederski, kierownik Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Dawnej UMFC. W latach 2012-2016 prodziekan Wydziału VII oraz koordynator Biura Koncertowego UMFC w Białymstoku. W latach 1991-2017 związana z Warszawską Operą Kameralną, jako klawesynistka, kameralistka oraz dyrygent. W latach 2015 -2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok w Warszawskiej Operze Kameralnej. Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, z którym dokonała wielu nagrań płytowych i radiowych, uczestniczyła w wielu koncertach oraz liczących się festiwalach muzyki dawnej, w kraju i za granicą (m.in. Brugia, Bruksela, Utrecht, Moskwa, Rzym, Berlin, Nowy Jork, Nowy Brunszwik).   Nagrała także, jako kierownik artystyczny, 6 płyt kompaktowych Opera Omnia Mielczewskiego oraz płytę z dziełami kompozytora polskiego baroku Damiana Stachowicza.

Nagrania solowe: 2005r. C. Ph. E. Bacha (CD Accord), 2007 r. – podwójny album - Suity Klawesynowe HWV 426-433 G.F. Haendla (Fundacja Pro Musica Camerata), 2012 r. - Inwencje i Sinfonie J.S. Bacha, 2019r. - Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato J. S. Bacha BWV 1014-1019 z Pawłem Łosakiewiczem - University Press. W przygotowaniu: płyta z 12 Polonezami i Fantazjami W. Fr. Bacha oraz z Koncertami klawesynowymi W. A. Mozarta KV 107- D, Es G i Koncertem klawesynowym D-dur Haydna Hob. XVII:11 z Wrocławską Orkiestra Barokową (Polskie Radio).

Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku – Muzyka Dawna za płytę life z oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio.

W tym samym roku otrzymała także nominację do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne wykonania opery Farnace Antonio Vivaldiego.


Bilety w cenie 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) do nabycia w kasie Zamku oraz online.