Koncert z cyklu "Pierwsze wykonania" 29 stycznia 2017 r.

 
       
  • f
  •  

29 stycznia 2017 r.

godz. 18.00

Sala Wielka

Pierwsze wykonania

Prapremiera polska
Tytuł utworu: La purpura de la rosa
Kompozytor: Tomás de Torrejón y Velasco (1644 – 1728)
Libretto: Pedro Calderón de la Barca (1600 – 1681)

Pierwsza opera skomponowana i wystawiona na kontynencie południowoamerykańskim

Wydarzeniu towarzyszyć będzie wystawa

Wykonawcy

Soliści:

Wenus – Julita Mirosławska, sopran​

Adonis – Marta Boberska, sopran​

Mars – Iwona Lubowicz, sopran​

Belona – Dorota Lachowicz, mezzosopran​

Chato – Sylwester Smulczyński, tenor

Amor – Karol Bartosiński, kontratenor

Celfa – Dorota Solecka, alt​

La Ira – Anna Wyrzykowska, sopran​

La Sospecha – Ewa Kuryłowicz, mezzosopran​

La Envidia – Zuzanna Klementowska, alt​

El Temor – Witold Żołądkiewicz, tenor​

Flora – Ewelina Rzezińska, alt​

Clori – Ewa Puchalska, alt​

Libia – Małgorzata Gałuszka-Armata, alt​

Cintia – Katarzyna ​Krzyżanowska, mezzosopran​

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej:

Anna Dubnicka, Małgorzata Gałuszka-Armata, Jakub Grabowski, Zuzanna Klementowska,

Ewa Kuryłowicz, Ewa Puchalska, Ewelina Rzezińska, Marek Sadowski

Magdalena Smulczyńska, Dorota Solecka

Anna Wyrzykowska, Witold Żołądkiewicz

Musicae Antiquae Collegium Varsoviense:

skrzypce – Ewa Chmielewska, Anna Jóźwiak-Kłosiewicz

wiolonczela – Jakub Kościukiewicz

viola da gamba – Justyna Rekść-Raubo

gitara – Anna Kowalska

chitarrone – Anton Birula

klawesyn – Krzysztof Garstka

organy – Krzysztof Marosek

oboje – Marek Niewiedział, Patrycja Leśnik

trąbki – Lubomir Jarosz, Jacek Jurkowski

fagot – Elżbieta Jendrysik

kotły – Jarosław Kopeć

kontrabas – Grzegorz Zimak

przygotowanie zespołu wokalnego – Lilianna Krych

dyrygent

Andrea de Carlo

Urodzony w Rzymie, rozpoczął swoją muzyczną karierę jako kontrabasista jazzowy. Zbliżając się do muzyki klasycznej przez wiele lat rozwijał swoją karierę muzyczną na całym świecie, współpracował jako pierwszy kontrabasista z ważnymi instytucjami muzycznymi, takimi jak Teatro Massimo di Palermo, l’Orchestra Regionale Toscana e l’Orchestra Regionale del Lazio.

Równolegle ze studiami muzycznymi obronił z najwyższą oceną dyplom z fizyki na uniwersytecie La Sapienza w Rzymie. Poświęca się jednak studiom na violi da gamba pod kierunkiem Paola Pandolfa, współpracując z cenionymi zespołami muzyki dawnej, takimi jak Elyma Gabriela Garrido, zespół viol Labyrinto Paola Pandolfa, Concerto Italiano Rinalda Alessandriniego, z którymi odbył niezliczoną ilość koncertów na najważniejszych festiwalach międzynarodowych i zrealizował ponad 40 nagrań.

W roku 2005 założył zespół Mare Nostrum, z którym nagrał w 2006 oryginalną orkiestrację Orgelbüchlein J.S.Bacha dla MA Recordings (USA), która otrzymała nagrodę Diapason d’Or Odkrycia (maj 2011), a w 2009 – nagrał wybór polifonii francuskiej dla firmy wydawniczej Ricercar (Belgia, grupa OUTHERE), nagrodzoną pięciokrotnie przez pismo francuskie DIAPASON i przez Coup de Coeur 2010 Akademii Charles Cros z Paryża.

W 2012 wydał CD z madrygałami i muzyką instrumentalną ‘600 (seicento) szkoły rzymskiej w RICERCAR (Belgia) oraz CD z muzyką hiszpańską i meksykańską dla ALPHA (Francja). W 2013 rejestracja niepublikowanych kantat Marco Marazzolego dla ARCANA (Włochy) rozpoczęła projekt związany z muzyką szkoły rzymskiej i kolekcją serii The STRADELLA PROJECT, poświęconą dziełom Alessandra Stradelli powstałą z myślą o Międzynarodowym Festiwalu Alessandra Stradelli w Nepi, którego jest dyrektorem artystycznym. Pierwsze trzy części, serenada La Forza delle Stelle oraz oratoria S. G. Crisostomo i Santa Editta (pierwsze rejestracje światowe) spotkały się z zachwytem krytyki międzynarodowej.

W 2017 pojawi się część czwarta, oratorium Santa Pelagia i rejestracja ostatniej opery Stradelli, La Doriclea z zespołem Il Pomo d’Oro.

Prowadził klasy mistrzowskie w l’Academie di Ambronay (Francja), na festiwalu Esteban Salas a Cuba, Pamplona (Hiszpania), w Centre de Musique Baroque de Versailles (Francja), Hochschule für Musik Leipzig (Niemcy), l’Università di Guanajuato (Meksyk), L’Accademia Filarmonica Romana, kursy muzyki dawnej w  Fossacesii we współpracy z uniwersytetem w Austin (Teksas).


Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MUSICAE ANTIQUAE COLLEGIUM VARSOVIENSE to pierwszy w Polsce zespół muzyki dawnej, założony przez Stefana Sutkowskiego w 1957 roku. Od 1993 pracuje pod kierunkiem wybitnego klawesynisty i znawcy muzyki baroku Władysława Kłosiewicza. Dzisiejsze MACV to już trzecie pokolenie muzyków – od 1991 roku zespół stanowią młodzi muzycy mający za sobą specjalistyczne studia na czołowych europejskich uczelniach w dziedzinie wykonawstwa muzyki dawnych epok i posługujący się wyłącznie historycznymi instrumentami lub ich kopiami. Bardzo bogate i stale powiększane instrumentarium zespołu pozwala na zgodną z wymogami stylu i dawnej praktyki wykonawczej prezentację repertuaru od ok. 1600 roku poprzez dojrzały barok i okres klasyczny po dzieła wczesnego romantyzmu.

Repertuar i dorobek Zespołu MACV w dzisiejszym kształcie to dziesiątki programów koncertowych muzyki oratoryjnej, wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej oraz około 20 tytułów operowych, w tym dzieła J. Periego, J.B. Lully’ego, M.P. Montéclaira, A. Scarlattiego, G.F. Haendla, J.A. Hassego, a także wszystkie zachowane opery Monteverdiego. Bogata dyskografia MACV obejmuje m.in. utwory kompozytorów polskiego baroku (w tym kompletne nagrania utworów G.G. Gorczyckiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, D. Stachowicza) oraz wszystkie koncerty fortepianowe W.A. Mozarta zarejestrowane pod dyrekcją Tadeusza Karolaka z solistką Vivianą Sofronitzky, pianoforte.

Z zespołem współpracują liczni polscy i zagraniczni znawcy muzyki baroku.


Dokumenty do pobrania