Lekcje „Królewska szkoła on-line”

 
       
  •  

"Królewska szkoła on-line" - lekcje prowadzone przez edukatorów na żywo, na platformie zoom. Proponujemy 15 tematów dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych (opisy poniżej). Prowadzący, odwołując się do podstawy programowej, rozmawiają z uczniami na tematy z historii, sztuki i kultury w oparciu o dzieła sztuki znajdujące się w Zamku Królewskim w Warszawie. Czas trwania lekcji 40 min. Koszt zajęć 120 zł za klasę.

Formularz zamówienia lekcji >

Regulamin rezerwacji lekcji muzealnych >


Szkoła podstawowa:


1. CANALETTO ULUBIONY MALARZ KRÓLA, kl. I–III

Bernardo Bellotto zw. Canalettem namalował dla króla Stanisława Augusta cykl obrazów przedstawiających Warszawę. Dzięki nim możemy przenieść uczniów na ulice XVIII-wiecznego miasta, posłuchać jego odgłosów i zobaczyć, jak żyli i wyglądali wówczas ludzie. Zapraszamy w podróż w czasie w trakcie zamkowej lekcji on-line.

2. KRÓL W RAMIE, NA ŚCIANIE, kl. I–III

Portret, czyli artystyczny wizerunek, to sprawa bardzo ważna dla każdego króla. W dawnych czasach, kiedy nie istniała fotografia, królewska malarnia wykonywała tych portretów bardzo, bardzo wiele. Oglądając uważnie różne rodzaje portretów (reprezentacyjne, prywatne), uczniowie poznają insygnia władzy królewskiej, symbolikę kolorów i znaków (korona, berło, jabłko).

3. SPOTKAJMY SIĘ NA KRÓLEWSKIM DWORZE, kl. I–III

Zapraszamy na wirtualną przechadzkę po najpiękniejszych królewskich apartamentach. Podczas lekcji uczniowie poznają życie dworskie i znaczenie ceremoniału. Zastanowią się, kto mógł odwiedzić króla, co monarcha jadł na śniadanie i jak należało się zachowywać w jego obecności. Zapraszamy do wspólnego odkrywania tych tajemnic podczas zamkowej lekcji

4. CANALETTO W WARSZAWIE, kl. IV–VIII

Canaletto to przydomek włoskiego malarza, Bernarda Bellotta. Przybył on do Warszawy z Wenecji i zaprzyjaźnił się z królem Stanisławem Augustem. W Warszawie na prośbę króla namalował kilkadziesiąt obrazów, które znajdują się w zbiorach Zamku. Podczas lekcji uczniowie usłyszą opowieść o Sali Canaletta, gdzie znajdują się najpiękniejsze obrazy Bellotta, i dowiedzą się, co to jest weduta i sztafaż.

5. MĄŻ W MĄŻ, CZYLI JAK SZLACHTA KRÓLA WYBIERAŁA, kl. IV–VIII

W Polsce już pod koniec XVI w. każdy obywatel (szlachcic) uzyskał czynne i bierne prawo wyborcze. Mógł osobiście wybierać króla, a nawet kandydować na ten urząd. Z czego wynikała uprzywilejowana pozycja stanu szlacheckiego? Na jakich zasadach przeprowadzano wolną elekcję? Czym były artykuły henrykowskie i pacta conventa? Jaki był bilans korzyści i strat elekcji viritim? Na te i inne pytania uczniowie poznają odpowiedź podczas zamkowej lekcji on-line.

6. NA KRÓLEWSKIM DWORZE, kl. IV–VIII

Zamek Królewski w Warszawie to wspaniała, rozległa rezydencja. Podczas lekcji on-line uczniowie dowiedzą się, jak naprawdę wyglądało codzienne życie króla w tej wyjątkowej przestrzeni, czy łatwo się żyło na królewskim dworze, a także czym była etykieta dworska i ceremoniał.

7. W ŚWIECIE STAROŻYTNYCH MITÓW, kl. V–VIII

Marmurowy Apollo, mądra Atena, władczy Zeus - zamkowe  spotkanie z antycznymi bóstwami i motywami. Wspaniałe obrazy i rzeźby z królewskiej kolekcji w znakomity sposób przybliżą dzieciom barwny świat mitologii. Lekcja ta doskonale sprawdzi się jako wprowadzanie do epoki, ale również jako powtórka antyku.

Tu do pobrania karta pracy. Wypełniona przez uczniów po zajęciach, pomoże im w utrwaleniu wiedzy.

8. SALON ARTYSTYCZNY PRZY CZWARTKOWYM STOLE, kl. IV–VIII

Obiady czwartkowe to wyjątkowe spotkania, organizowane na wzór paryskich salonów literackich przez króla Stanisława Augusta, które gromadziły przy wspólnym stole literatów, naukowców i intelektualistów polskiego oświecenia. Rozmawiano o sztuce, literaturze i nauce przy wspaniałych potrawach królewskiego kuchmistrza. Spotkania okazały się wyjątkowe, bo przyczyniły się do rozkwitu polskiej kultury czasów oświecenia.

9. SREBRNA RZECZPOSPOLITA WAZÓW. LUDZIE I PAŃSTWO, kl. IV–VIII

Panowanie królów z dynastii Wazów nie zawsze było pod względem politycznym szczęśliwe dla Polski. Ale to również czas największych zwycięskich bitew oręża polskiego oraz rozkwitu architektury, malarstwa, muzyki, teatru i opery. Na czym polegał ich artystyczny mecenat oraz model kierowania państwem, dowiecie się, przybywając do siedziby Wazów w Zamku Królewskim w Warszawie w ramach lekcji on-line. Zapraszamy

10. ZNISZCZENIE I ODBUDOWA ZAMKU KRÓLEWSKIEGO, kl. IV–VIII, #JubileuszZamku

Historia o poświeceniu, odwadze i wytrwałości ludzi, którzy przyczynili się do przywrócenia ważnego symbolu niezawisłości narodu, jakim jest Zamek Królewski w Warszawie. Podczas zajęć zaprezentujemy uczniom najważniejsze fakty z historii Zamku w XX wieku. Poznamy przyczyny, dla których Zamek został skazany na zagładę przez niemieckiego najeźdźcę. Wytłumaczymy powody wstrzymywania prac przy odbudowie przez powojenne władze komunistyczne. Zwrócimy uwagę na problemy, z którymi musieli borykać się budowniczowie Zamku. Zaprezentujemy unikatowe zdjęcia, pokażemy to, co udało się uratować i przywrócić z dawnego Zamku. Wytłumaczymy, dlaczego odbudowany gmach, znalazł się na prestiżowej liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Uczestnicy spotkania zapoznają się z pojęciami:
- rekonstrukcja, renowacja, konserwacja
- praca archeologa, historyka i konserwatora
- ochrona dziedzictwa kultury.

Podczas rezerwacji zajęć prosimy o dopisek "online" przy tytule.


Szkoła ponadpodstawowa:


1. ZAINSPIROWANI ANTYKIEM – SALA WIELKA ZAMKU KRÓLEWSKIEGO W WARSZAWIE

Kultura starożytnej Grecji i Rzymu to podstawa cywilizacji europejskiej. Ustalone w tym czasie kanony piękna inspirowały artystów wszystkich epok i do dziś nie straciły na swojej atrakcyjności. Zapraszamy do Sali Wielkiej Zamku Królewskiego, gdzie pokażemy uczniom, jak wykorzystywano motywy antyczne w czasach panowania ostatniego króla polski.

2. ZE SNOPKIEM W HERBIE, CZYLI O DYNASTII WAZÓW NA TRONIE POLSKI

Czasy wazowskie w Polsce nazywa się srebrnym wiekiem, ale również mówi się o nich jako o początku końca Rzeczypospolitej. Czy trzej władcy z tej dynastii zasługują na pomnik czy surową ocenę? A może to, czego dokonali, było maksimum tego, co mógł zrobić król w systemie demokracji szlacheckiej? Podczas lekcji zostanie omówiona nie tylko historia polityczna naszego kraju, ale również rozwój kultury, sztuki, a także okres panowania dynastii polskich Wazów.

3. WE CZWARTEK OBIAD UCZONY PRAWDY I MITY O SŁYNNYCH OBIADACH CZWARTKOWYCH

Stanisław August w czasach swojego panowania organizował na wzór paryskich salonów literackich spotkania popularnie zwane obiadami czwartkowymi. Zapraszani na nie polscy intelektualiści cenili wspaniałą kuchnię królewskiego kucharza, za prawdziwą ucztę uznając jednak przede wszystkim strawę duchową. Celem spotkań były rozmowy dotyczące sztuki, nauki, literatury. Wywarły one znaczący wpływ na rozwój kultury w Polsce. Popularność tematu, jakim są obiady czwartkowe, spowodowała, że powstało wiele nieprawdziwych informacji, niestety powielanych. Kto uczestniczył w spotkaniach, gdzie i kiedy się odbywały, jakie panowały zwyczaje przy stole.

4. WOLNE KRÓLA OBIERANIE, CZYLI O WOLNYCH ELEKCJACH

Wokół wolnych elekcji narosło wiele mitów i potocznych sądów. Za twórcami Konstytucji 3 maja powtarzamy, że „doznane klęski bezkrólewiów, periodycznie rząd wywracających (...) wskazały roztropności naszej oddanie tronu polskiego prawem następstwa”. Czy rzeczywiście wolne elekcje były największym błędem ustrojowym Rzeczypospolitej? A może to właśnie zapis w Konstytucji był krokiem wstecz? Przecież nieco wcześniejsza, a obowiązująca po dziś dzień konstytucja amerykańska, oddaje władzę w ręce kadencyjnego prezydenta. Podczas lekcji uczniowie poznają dzieje, przebieg i skutki wolnych elekcji. Zastanowią się również nad ogólną oceną „wolnego króla obierania” z perspektywy historycznej.

5. ZNISZCZENIE I ODBUDOWA ZAMKU KRÓLEWSKIEGO #JubileuszZamku

Czy wiecie, że w miejscu, gdzie dziś stoi Zamek, był pusty plac? Zniszczenie Zamku, a następnie wstrzymywanie przez długi czas prac restytucyjnych nie było dziełem przypadku. Historia zniszczenia i odbudowy Zamku daje świetną okazję do rozmowy na temat XX wiecznej historii Polski. Dzięki niej możemy uchwycić różnorodne konteksty (polityczny, społeczny, historyczny czy też ekonomiczny) naszych trudnych dziejów w historii najnowszej.
Historia odbudowy Zamku to również opowieść o ludziach, którzy mimo różnych trudności wykazali się odwagą, hartem ducha, wytrwałością i talentami, które pozwoliły przywrócić zniszczony zabytek. Ogrom pracy związany z odbudową wymagał wspólnego wysiłku przedstawicieli wielu zawodów – archeologów, historyków, architektów, konserwatorów i innych. Podczas zajęć uczniowie poznają historię zniszczenia i odbudowy Zamku. Wytłumaczymy pojęcia, takie jak rekonstrukcja, renowacja, konserwacja, oraz zastanowimy się nad znaczeniem muzeum jako miejsca ochrony dziedzictwa kultury.

Podczas rezerwacji zajęć prosimy o dopisek "online" przy tytule.

Dokumenty do pobrania